Φυτικά γάλατα, πο...

Φυτικά γάλατα, ποιό να επιλέξετε και γιατί;

Φυτικά γάλατα, ποιό να επιλέξετε και γιατί;

ΦΥΤΙΚΑ ΓΑΛΑΤΑ

Aν το γάλα αγελάδας λόγω δυσανεξίας ή για άλλους προσωπικούς λόγους, δεν αποτελεί επιλογή για εσάς, η αναζήτηση εναλλακτικής λύσης για το γάλα μπορεί να είναι λίγο μπερδεμένη. Φυσικά υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις και κάθε μια φαίνεται να παρουσιάζει διαφορετικά οφέλη για την υγεία.

Ας δούμε 7 ‘φυτικά γάλατα’ αναλυτικά όσον αναφορά τη γεύση και την διατροφική τους αξία:

1. Γάλα αμυγδάλου

γάλα αμυγδάλου

Δημοφιλές γάλα που φτιάχνεται από νερό και αμύγδαλα, τα οποία φιλτράρονται για να απομακρυνθούν τα στερεά υπολείμματα. Ενδείκνυται για παιδιά που βρίσκονται στην ανάπτυξη και για άτομα που χρειάζονται διατροφικά συμπληρώματα. Λόγω της καλής περιεκτικότητας του σε ασβέστιο ίσως να αποτελεί την ιδανικότερη επιλογή από τα φυτικά ροφήματα.

Γεύση

Το γάλα αμυγδάλου όσον αναφορά τη γεύση έχει μια ήπια γεύση και αφήνει κρεμώδη αίσθηση στο στόμα. Προσέξτε το γάλα αμυγδάλου του εμπορίου μιας και τις περισσότερες φορές περιέχει μέσα γλυκαντικές ουσίες.

Θρέψη

Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτική πλούσια σε βιταμίνη Ε και χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, το ρόφημα αμυγδάλου περιέχει λιγότερη πρωτεΐνη από το αγελαδινό γάλα. Το γάλα αμύγδαλου έχει μόλις 40-60 θερμίδες το φλιτζάνι . Ωστόσο, είναι καλύτερη πηγή πρωτεΐνης σε σύγκριση με τα ροφήματα ρυζιού, βρώμης ή quinoa.  

Συμπερασματικά

Μια καλή εναλλακτική λύση ροφήματος έναντι του γάλακτος, με κάποια θρεπτική αξία. Μπορεί να αντικαταστήσει το αγελαδινό γάλα, αλλά ελέγξτε ότι δεν υπάρχει πρόσθετη ζάχαρη. Να έχετε υπόψη σας ότι το σπιτικό ρόφημα αμυγδάλου σίγουρα έχει πιο γεμάτη και γλυκιά γεύση αλλά έχει πολύ λιγότερο ασβέστιο συγκριτικά με τα γάλατα  αμυγδάλου που κυκλοφορούν στο εμπόριο και είναι εμπλουτισμένα με ασβέστιο.

 

2. Γάλα καρύδας

γάλα καρύδας οφέλη

Γεύση

Το γάλα καρύδας έχει εκπληκτική γεύση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για γλυκά και αλμυρά πιάτα. Προσθέτει μια μεγάλη τροπική αίσθηση σε οποιοδήποτε πιάτο.

Θρέψη

Το γάλα καρύδας μπορεί να μοιάζει με γάλα, αλλά δεν έχουν κανένα άλλο κοινό χαρακτηριστικό. Το γάλα καρύδας είναι υψηλό σε κορεσμένα λιπαρά και θερμίδες και δεν θα πρέπει να εντάσσεται στην καθημερινότητα μας για πολύ καιρό. Τα θετικό με αυτό το ρόφημα είναι ότι τα κορεσμένα λιπαρά είναι μέσης αλύσου και πιο συγκεκριμένα το λαυρικό οξύ το οποίο μετατρέπεται  σε μονολαυρίνη. Η μονολαυρίνη είναι αποτελεσματική για τη θεραπεία της candida albican, ακόμη έχει αποτελέσματα σε βακτηριδιακές μολύνσεις και ιούς. Το γάλα καρύδας δεν περιέχει ασβέστιο, το οποίο αποτελεί και  μεγάλο μείον.

Συμπερασματικά

Το γάλα καρύδας είναι αρκετά υψηλό σε κορεσμένα λιπαρά - ακόμα και οι εκδόσεις "light", γι 'αυτό χρησιμοποιήστε το με φειδώ.

3. Γάλα βρώμης

γάλα βρώμης οφέλη

Γεύση

Το γάλα βρώμης έχει ήπια φρουτώδη γεύση. Δεν είναι ιδιαίτερα κρεμώδες ούτε έχει γεμάτη γεύση. Η γεύση που αφήνει στο στόμα είναι αρκετά υδαρής.

Θρέψη

Το γάλα  βρώμης (καθώς επίσης και η βρώμη) περιέχει ένα είδος φυτικών ινών που ονομάζεται βήτα-γλυκάνη,  και που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της χοληστερόλης. Όπως και τα άλλα γάλατα με βάση τα δημητριακά, το γάλα  βρώμης έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Προσέξτε μόνο, εάν είστε ευαίσθητοι στη γλουτένη, ίσως το γάλα βρώμης να μην μπορέσετε να το καταναλώσετε εκτός και αν έχει ένδειξη ως ‘gluten free’. Eπίσης έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα φυτικά γάλατα, μπορεί να έχει προστεθεί ζάχαρη ή κάποια γλυκαντική ουσία, οπότε βεβαιωθείτε ότι έχετε επιλέξει την απαλλαγμένη από ζάχαρη εκδοχή αν αυτό επιθυμείτε.

Συμπερασματικά

Το γάλα βρώμης είναι ιδανικό για όσους έχουν αλλεργίες σε ξηρούς καρπούς ή σόγια.  Λόγω του ότι έχει μικρές  ποσότητες πρωτεΐνης δεν ενδείκνυται για συνταγές με κρεμώδη υφή μιας και δεν καταφέρνει να ‘δέσει’ το φαγητό/γλυκό. Δοκιμάστε το για να μειώσετε τη χοληστερόλη σας.

4. Γάλα από Quinoa

γάλα απο QUINOA

Γεύση

Καθώς το Quinoa έχει μια ξεχωριστή γεύση - ήπια – έτσι και το γάλα έχει την ίδια γεύση. Είναι αρκετά υδαρής και λεπτή η αίσθηση που αφήνει, οπότε μην περιμένετε να προσφέρει πολύ γεύση στις συνταγές σας.

Θρέψη

Το γάλα από Quinoa είναι παρόμοιο με το ρόφημα ρυζιού όσον αφορά τη διατροφή. Περιέχει πολύ λίγη πρωτεΐνη (0,05%).

Συμπερασματικά

Το γάλα από Quinoa είναι ένα από τα νεότερα φυτικά ροφήματα, και αποτελεί εξαιρετική επιλογή για όσους έχουν αλλεργίες στην πρωτεΐνη του αγελαδινού γάλακτος, στους ξηρούς καρπούς και τη σόγια.  Έχει αρκετά χαμηλή διατροφική αξία συγκριτικά με το κόστος του, οπότε ίσως είναι καλύτερο να το χρησιμοποιήσετε σε συνδυασμό με άλλα φυτικά ροφήματα.

5. Γάλα ρυζιού

γαλα ρυζιου οφέλη

Γεύση

Το γάλα ρυζιού έχει μια πολύ ήπια λεπτή γεύση και είναι πολύ γλυκό. Η γλυκύτητά του προέρχεται από την επεξεργασία του καφέ ρυζιού από το οποίο προέρχεται. Έχει μια λεπτή και υδαρή αίσθηση στο στόμα.

Θρέψη

Σε σύγκριση με το αγελαδινό γάλα, το γάλα ρυζιού είναι αρκετά χαμηλό σε πρωτεΐνες (0,3% πρωτεΐνη σε σύγκριση με 4%), οπότε μην στηρίζεστε σε αυτό για να σας χορτάσει. Αναζητήστε ένα προϊόν με προστιθέμενο ασβέστιο για να διατηρήσετε αυτά τα οστά ισχυρά.

Συμπερασματικά

Το γάλα ρυζιού είναι μια καλή επιλογή για όσους δοκιμάζουν φυτικό γάλα για πρώτη φορά, καθώς είναι αρκετά εύγευστο. Επίσης, το γάλα ρυζιού είναι το πιο υποαλλεργικό, γι 'αυτό είναι εξαιρετικό για άτομα με δυσανεξίες και αλλεργίες, αλλά ο υπόλοιπος πληθυσμός και κυρίως τα παιδιά λόγω μεγάλης περιεκτικότητας σε αρσενικό, θα ήταν προτιμότερο να το παραλείψουν. Ακόμη ένα φυτικό γάλα που δεν ενδείκνυται για συνταγές με κρεμώδη υφή μιας και δεν καταφέρνει να ‘δέσει’ το φαγητό/γλυκό. Μπορεί να είναι αρκετά γλυκό έτσι είναι καλύτερο να μην χρησιμοποιείται με αλμυρά τρόφιμα.

6. Γάλα σόγιας

γαλα σόγιας οφέλη

Γεύση

Το γάλα σόγιας έχει αρκετά χαρακτηριστική γεύση, η οποία δεν είναι δυσάρεστη αλλά θέλει λίγο χρόνο έως ότου το συνηθίσετε. Έχει μια γεμάτη και κρεμώδη υφή παρόμοια με το αγελαδινό γάλα. Το γάλα σόγιας έχει περίπου 8-10g πρωτεΐνης ανά φλιτζάνι. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα φυτικά γάλατα μπορεί να προστεθεί ζάχαρη, οπότε τσεκάρετε το αν αποζητάτε κάτι χωρίς ζάχαρη ή γλυκαντικές ουσίες.

Θρέψη

Το γάλα σόγιας είναι το πιο διατροφικά συγκρίσιμο με το αγελαδινό γάλα και έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες σε όλα τα φυτικά γάλατα, έτσι ώστε να παίρνετε μια υγιή δόση πρωτεϊνών και καλών λιπών σε κάθε μερίδα.

Συμπερασματικά

Το γάλα σόγιας είναι μια καλή ανταλλαγή σε περίπτωση που αποφεύγεται το γάλα αγελάδας. Περιέχει τη μεγαλύτερη διατροφική αξία έναντι όλων των άλλων φυτικών ροφημάτων και  είναι επίσης η πιο διαδεδομένη. Το γάλα σόγιας μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις περισσότερες συνταγές. Αν δεν επιθυμείτε την κατανάλωση γενετικά τροποποιημένων προϊόντων τότε μάλλον θα πρέπει να αποφύγετε την κατανάλωση γάλατος σόγιας.

7. Γάλα κάνναβης

γαλα κάνναβης οφέλη

 

Γεύση

Παράγεται με την ανάμειξη σπόρων κάνναβης με νερό, και έχει την  χαρακτηριστική γεύση καρυδιού. Μείνετε σίγουροι ότι το γάλα κάνναβης δεν περιέχει καμία από τις ψυχοδραστικές ιδιότητες της μαριχουάνας.

Θρέψη

Το γάλα κάνναβης έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα από ό, τι άλλα μη-γαλακτοκομικά ροφήματα, αποτελεί καλή πηγή σιδήρου και είναι μια καλή πηγή φυτικής πρωτεΐνης.

Συμπερασματικά

Παρόλο που στις περισσότερες χώρες η καλλιέργεια κάνναβης είναι απαγορευμένη υπάρχουν χώρες όπως ο Καναδάς όπου έχουν αναγνωρίσει τις εξαιρετικές ιδιότητες του φυτού και η καλλιέργειά του είναι καθ’ όλα νόμιμη. Δοκιμάστε το άφοβα και επωφεληθείτε από τα οφέλη του.

Τι άλλο πρέπει να προσέξω κατά την αγορά ενός φυτικού γάλατος;

ü  Τα πρόσθετα σάκχαρα είναι κάτι που απαραίτητα πρέπει να προσέξετε στη συσκευασία του γάλατος που επιλέξατε. Πολύ πιθανόν να μην αναφέρεται η ζάχαρη με αυτήν την ονομασία αλλά να χρησιμοποιούνται άλλοι παρεμφερής όροι όπως: Μαλτοδεξτρίνη, Σιρόπι καλαμποκιού, Σιρόπι βύνης, Μαλτόλη, Βύνη κριθαριού, μελάσα, ή ξένες ονομασίες όπως «evaporated cane juice». Ελέγξτε ότι  η ζάχαρη στο προϊόν που επιλέξατε δεν αποδίδει περισσότερο από 12 γρ. ανά μερίδα.

 

ü  Το νάτριο πολλές φορές μπορεί να ξεπερνάει τα επιτρεπτά όριο για αυτό προσοχή στην περιεκτικότητα του.

 

ü  Ελέγξτε καλά τα πρόσθετα. Ένας από τους πιο διαδεδομένους σταθεροποιητές/ πυκνωτικό μέσο είναι η καραγενάνη. Χρησιμοποιείτε τόσο στα φυτικά γάλατα όσο και στις κρέμες γάλακτος, τα παγωτά, τις καραμέλες κ. α.  Πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι η καραγενάνη μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή στο γαστρεντερικό, ακόμη και καρκίνο του παχέος εντέρου σε ζώα σε υψηλές δόσεις. Έαν νοσείτε από φλεγμονώδεις παθήσεις του εντέρου καλό θα ήταν να αποφεύγεται  προϊόντα που περιέχουν καραγενάνη. Επίσης καλό θα ήταν να αποφεύγεται και σε παιδιά.

 

 

Share this post: 

NEWSLETTER

Newsletters

Eγγραφείτε στο newsletter για να λαμβάνετε προσφορές μας!

FIND US

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Διαιτολόγοι της Θεσσαλονίκης δημιούργησαν το κέντρο διατροφικής υποστήριξης Health Nutrition. Οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι που το απαρτίζουν με γνώμονα την αγάπη τους για τη διατροφή και την υγεία καθώς και την επιστημονική τους γνώση δουλεύουν εξατομικευμένα βάσει των αναγκών σας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διαιτολόγοι Θεσσαλονίκη | Health Nutrition

Αριστοτέλους 14, Κέντρο, 54623, Θεσσαλονίκη

2310 22 30 40

info[a]diaitologoi-thessaloniki.gr

www.diaitologoi-thessaloniki.gr

Διαιτολόγοι Θεσσαλονίκη | Nutrition Health