Βιταμίνη Β2(ριβοφ...

Βιταμίνη Β2(ριβοφλαβίνη), τι είναι και που βρίσκεται

Βιταμίνη Β2(ριβοφλαβίνη), τι είναι και που βρίσκεται

Η βιταμίνη Β2, που ονομάζεται επίσης ριβοφλαβίνη, είναι μία από τις 8 βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β βοηθούν το σώμα να μετατρέψει τα τρόφιμα (υδατάνθρακες) σε καύσιμο (γλυκόζη), το οποίο χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας. Αυτές οι βιταμίνες βοηθούν επίσης το σώμα στο μεταβολισμό των λιπών και των πρωτεϊνών. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι απαραίτητες για ένα υγιές ήπαρ, για το δέρμα, τα μαλλιά και τα μάτια. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν στη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος.

 

Όλες οι βιταμίνες Β είναι υδατοδιαλυτές, που σημαίνει ότι το σώμα δεν τις αποθηκεύει.

 

Εκτός από την παραγωγή ενέργειας για το σώμα, η ριβοφλαβίνη λειτουργεί και ως αντιοξειδωτικό, καταπολέμώντας επιβλαβή σωματίδια στο σώμα γνωστά και ως ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες μπορούν να βλάψουν τα κύτταρα και το DNA, και μπορεί να συμβάλουν στη διαδικασία της γήρανσης, καθώς και την ανάπτυξη ενός αριθμού συνθηκών υγείας, όπως οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος. Αντιοξειδωτικά, όπως η ριβοφλαβίνη, καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες και μπορούν να μειώσουν ή να αποτρέψουν μερικές από τις βλάβες που προκαλούν.

 

Η ριβοφλαβίνη είναι επίσης απαραίτητη για να βοηθήσει την αλλαγή της βιταμίνης Β6 και του φυλλικού οξέος σε μορφές που μπορούν να χρησιμοποιήθούν από τον ανθρώπινο οργανισμό. Είναι επίσης σημαντική για την ανάπτυξη και την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων.

 

Οι περισσότεροι υγιείς άνθρωποι που τρώνε μια καλά ισορροπημένη διατροφή λαμβάνουν αρκετή ριβοφλαβίνη. Ωστόσο, οι ηλικιωμένοι και οι αλκοολικοί μπορεί να είναι σε κίνδυνο για ανεπάρκεια ριβοφλαβίνης λόγω της κακής διατροφής. Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας ριβοφλαβίνης περιλαμβάνουν:

 

  • Κούραση
  • Επιβράνδυση της ανάπτυξης
  • Πεπτικά προβλήματα
  • Πληγές γύρω από τις γωνίες του στόματος
  • Οίδημα και πόνο στο λαιμό
  • Ευαισθησία στο φως

 

 

Καταρράκτης

 

Η βιταμίνη Β2, μαζί με άλλα θρεπτικά συστατικά, είναι σημαντική για τη φυσιολογική όραση. Οι πρώτες μελέτες δείχνουν ότι η ριβοφλαβίνη μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του καταρράκτη, βλάβη στο φακό του ματιού, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε θολό όραμα. Σε μια διπλή-τυφλή, ελεγχόμενη με placebo μελέτη, οι άνθρωποι που πήραν  νιασίνη και ριβοφλαβίνη ως συμπλήρωμα είχαν λιγότερες πιθανότητες καταρράκτη από τους ανθρώπους που πήραν άλλες βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά. Ωστόσο, οι ερευνητές δεν γνωρίζουν αν αυτό οφειλόταν στη ριβοφλαβίνη ή στη νιασίνη, ή στο συνδυασμό και των δύο. Απαιτείται περισσότερη έρευνα για να δούμε αν η ριβοφλαβίνη μπορεί πραγματικά να βοηθήσει στην πρόληψη του καταρράκτη.

 

Ημικρανία

 

Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που έχουν ημικρανίες μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα των ημικρανιών όσο και τη διάρκειά τους μετά τη λήψη ριβοφλαβίνης. Μια διπλή-τυφλή ελεγχόμενη με εικονικό φάρμακο μελέτη, έδειξε ότι η λήψη 400 mg ριβοφλαβίνης σε μια μέρα μειώσε τον αριθμό των επιθέσεων της ημικρανίας στο μισό. Ωστόσο, η μελέτη δεν συνέκρινε ριβοφλαβίνη με τα συμβατικά φάρμακα που χρησιμοποιούνται για την πρόληψη ημικρανιών. Απαιτείται περισσότερη έρευνα.

 

Αυτισμός

 

Προκαταρκτική έρευνα δείχνει ότι συμπλήρωμα με βιταμίνη Β2,  βιταμίνη Β6 και μαγνήσιο μειώνει το επίπεδο των δικαρβοξυλικών οξέων στα ούρα των αυτιστικών παιδιών.

 

Διαιτητικές Πηγές

 

Οι καλύτερες πηγές ριβοφλαβίνης είναι:

 

  • μαγιά μπύρας
  • αμύγδαλα
  • ολικής αλέσεως προϊόντα
  • φύτρο σιταριού
  • Αγριο ρύζι
  • μανιτάρια
  • σόγια
  • Γάλα
  • Γιαούρτι
  • Αυγά
  • Μπρόκολο
  • Λαχανάκια Βρυξελλών
  • Σπανάκι

 

Τα άλευρα και τα δημητριακά συχνά εμπλουτίζονται με ριβοφλαβίνη.

 

Η ριβοφλαβίνη καταστρέφεται από το φως. Έτσι τα τρόφιμα θα πρέπει να αποθηκεύονται μακριά από το φως για την προστασία της ριβοφλαβίνης. Ενώ η ριβοφλαβίνη δεν καταστρέφεται από τη θερμότητα, μπορεί να χαθεί στο νερό όταν βράζουμε τα τρόφιμα. Το ψήσιμο και το μαγείρεμα στον ατμό διατηρεί μεγαλύτερη ποσότητα  ριβοφλαβίνης από το τηγάνισμα ή το ζεμάτισμα των τροφίμων.

 Βιταμίνη Β2, ριβοφλαβίνη

Ημερήσια πρόσληψη

 

Βρέφη: γέννηση έως 6 μήνες: 0,3 mg (επαρκής πρόσληψη)

Βρέφη: 7 έως 12 μήνες: 0,4 mg (επαρκής πρόσληψη)

Παιδιά: 1 έως 3 ετών: 0.5 mg (RDA)

Παιδιά: 4 έως 8 ετών: 0,6 mg (RDA)

Παιδιά: 9-13 ετών: 0,9 mg (RDA)

Αγόρια: 14 έως 18 ετών: 1,3 mg (RDA)

Κορίτσια: 14 έως 18 ετών: 1 mg (RDA)

Άνδρες: 19 ετών και άνω: 1,3 mg (RDA)

Γυναίκες: 19 ετών και άνω: 1,1 mg (RDA)

Έγκυες: 1,4 mg (RDA)

Θηλάζουσες: 1,6 mg (RDA)

 

Η ριβοφλαβίνη απορροφάται καλύτερα όταν λαμβάνεται μεταξύ των γευμάτων.

 

Οι άνθρωποι που δεν τρώνε μια ισορροπημένη διατροφή κάθε μέρα, μπορούν να ωφεληθούν από τη λήψη πολυβιταμινών.

 

Παρενέργειες

 

Λόγω της πιθανότητας για παρενέργειες και αλληλεπιδράσεις με φάρμακα, θα πρέπει να λαμβάνετε συμπληρώματα διατροφής μόνο υπό την επίβλεψη γιατρού ή διαιτολόγου.

 

Η ριβοφλαβίνη θεωρείται γενικά ασφαλής, ακόμη και σε υψηλές δόσεις. Η ριβοφλαβίνη δεν φαίνεται να προκαλεί σοβαρές παρενέργειες. Πολύ υψηλές δόσεις μπορεί να προκαλέσουν:

 

  • Φαγούρα
  • Μούδιασμα
  • Αίσθημα καύσου
  • Κίτρινα ή πορτοκαλί ούρα
  • Ευαισθησία στο φως

 

Share this post: 

NEWSLETTER

Newsletters

Eγγραφείτε στο newsletter για να λαμβάνετε προσφορές μας!

FIND US

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Διαιτολόγοι της Θεσσαλονίκης δημιούργησαν το κέντρο διατροφικής υποστήριξης Health Nutrition. Οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι που το απαρτίζουν με γνώμονα την αγάπη τους για τη διατροφή και την υγεία καθώς και την επιστημονική τους γνώση δουλεύουν εξατομικευμένα βάσει των αναγκών σας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διαιτολόγοι Θεσσαλονίκη | Health Nutrition

Αριστοτέλους 14, Κέντρο, 54623, Θεσσαλονίκη

2310 22 30 40

info[a]diaitologoi-thessaloniki.gr

www.diaitologoi-thessaloniki.gr

Διαιτολόγοι Θεσσαλονίκη | Nutrition Health